9.19 Almáciga – Benijo RW1

« Terug naar overzicht

Algemene informatie

Vertrekpunt is waypoint BusAlmáciga. In de directe nabijheid is (beperkte) parkeerruimte. Een zeer zware/extreme wandeling. Niet alleen door het hoogteverschil van ca. 900 meter maar ook door de zeer glibberige paden en de vele omgevallen bomen die de doorgang én doorzicht belemmeren. Het pad wordt weinig belopen en er zijn – zeker in het begin – een aantal geitenpaadjes die van het rechte pad afgaan. Toch hadden wij een voldaan gevoel: zeer inspannend maar een fraaie omgeving. Vanaf de bushalte houden we bij het eerste kruispunt rechts aan en gaan de 2e straat rechts in (Calle Mantillo). Al heel snel moeten we de Barranco de Almáciga oversteken. Gelukkig zijn er in het begin wandelstenen geplaatst maar het pad is goed zichtbaar maar er zijn ook (geiten) ‘afzwaaiers’. De GPS is dan – voor ons – onmisbaar.

Het pad gaat over in de Camino Lomo Bersegue. Geen verbetering. Door, onder en langs struiken loopt de Camino over en van de ene kant naar de andere kant van de berghelling. Het pad is soms heel smal en hoogtevrees is ook hier geen goede eigenschap. Het gebruik van wandelstokken is geen luxe. Hoe verder we komen hoe meer te zien is dat extreem weer heeft huisgehouden. Veel omgevallen bomen die met name het doorzicht op het pad belemmeren. Geldt ook voor de zeer weelderige varens. Het pad ligt er maar voordat je het weet ben je het kwijt. O.i. is het onmogelijk zónder GPS het juiste pad óf pad te vinden. Op de GPS is een afwijking direct zichtbaar. Met name bij barranco’s is het van groot belang goed op te letten.

Als we op het pad Pijaral komen denken we dat het leed is geleden. Een goed pad maar ook hier liggen bomen en is het pad deels weggeslagen. Samenvattend: eerste gedeelte is voor doorzetters en zeer geoefende wandelaars mét GPS en stapzekerheid. Het tweede gedeelte is daarmee vergeleken een peulenschil! We komen uit op de TF-123 en gaan bij waypoint ChinobreTF123, weer een pad op dat ons leidt langs de Roque Chinobre én het uitzichtpunt Cabeza del Tejo. Bij helder weer is het uitzicht fantastisch. We gaan dan een pad op dat zeer snel daalt. Het pad is goed begaanbaar en niet bijzonder glibberig.

Bij het eerste aanwijsbord gaan we richting Benijo. Een prima pad en de uitzichten worden weer zeer fraai. In Benijo lopen we even over de geasfalteerde weg en gaan bij restaurant El Mirador rechtsaf een zeer lange trap naar beneden richting het strand van Benijo. Aan de rechterkant is, even verderop, een zandstrand. De zee is hier zeer ruw! Wij volgen de bewegwijzering en gaan linksaf en lopen zo dicht mogelijk langs de rotswand richting de TF-134. Lopen dan kort over de TF-134 en gaan een pad op dat ons richting het strand van Almáciga leidt. Ook hier een zeer ruwe zee. Een waarschuwingsbord geeft dit ook aan. Ook zonder dit bord wel duidelijk! We volgen het pad dat ook op een aantal plaatsen weggeslagen is en steken de TF-134 over en gaan dan een pad op dat ons leidt naar Almáciga. Lopen aan de zijkant van Almáciga met prachtig uitzicht op de zee. We zijn dan bijna bij onze eindbestemming. Moe maar voldaan.

Aanvullende informatie

Zwaarte:
Extreem
Extra tips/opmerkingen:

Niet bij regen, wandelstokken aanbevolen, geen hoogtevrees en stapzekerheid
Voor een deel van de route geldt: Vanwege natuurbescherming is officieel een permit nodig: http://centralreservas.tenerife.es/actividad/1