7.71 Los Realejos Alto – Santiago del Teide (pelgrimsroute?)

« Terug naar overzicht

Algemene informatie

Ooit hebben wij het bisdom (tweemaal) gevraagd inzicht te geven in de pelgrimsroutes van Tenerife. Helaas geen reactie ontvangen. Dáárom ‘moeten’ wij een voorbehoud maken of de route juist is die op internet is geplaatst. De totale route is bijna 37 km waarom wij het tracé in twee delen gesplitst hebben. Zijn niet begonnen in Los Realejos Alto maar vanaf Santiago del Teide.
Enige reden daarvoor is dat de pelgrimsroute voor ons te zwaar zou zijn. Des te meer respect hebben wij voor degenen die de pelgrimsroute vanaf Los Realejos lopen!

Wel opmerkelijk is dat deze route afwijkt van de (officiële?) pelgrimsroute Santa Cruz – Puerto de Santiago tenzij er meer pelgrimsroutes tussen plaatsen zijn hetgeen we betwijfelen. Mogelijk is er een eenzame pelgrim geweest die zijn eigen spoor getrokken heeft. In het 2e gedeelte van de wandeling zijn we daarvan steeds meer overtuigd geraakt. In het laatste stuk geeft de track een route aan die er niet is!

7.71.1 Santiago del Teide – Redondo (Icod).

Fraai maar inspannende wandeling.
Zijn vanaf de bushalte/kerk van Santiago del Teide vertrokken. Eerst via asfalt naar Valle de Ariba. In Valle de Ariba komen we op een sterk stijgend pad. Vonden wij het ‘zwaarste’ onderdeel van de wandeling! Zetten dan koers richting San Jose de Los Llanos en passeren de Area Recreativa. Gaan daarna de TF-373 volgen. Voldoende ruimte langs de weg om veilig te wandelen.

Waar we de TF-373 verlaten is in het begin een onverharde weg die overgaat in een pad. Bij waypoint R 2.18 is het opletten het juiste pad te kiezen. Even laten lopen we door La Montañeta en steken de TF-373 over. In het begin een onverharde weg die overgaat in een smal pad dat op een aantal plaatsen behoorlijk glibberig/nat is. Blijkbaar wordt er weinig onderhoud gepleegd aan de PR TF-42. Er is (nog) geen echte overlast van braamstruiken maar dit is een kwestie van tijd…. en dan is er geen doorkomen meer aan! Hebben we helaas ervaring mee. Dát is dan ook een twijfelpunt geworden of er sprake is van een pelgrimsroute.

Gaan deels door het dorp Cruz del Camino. De stijging (via asfalt) is niet altijd aangenaam. Krijgen nu uitzicht op de TF-5 hetgeen een teken is dat wij goed op weg zijn naar onze1e eindbestemming. Een aantal keren worden wij verrast door mooie vergezichten waaronder op de Teide.
Samenvattend: heel afwisselende route.

7.71.2 Redondo (Icod) – Los Realejos Alto.

Interessante wandeling. Zwaar vanwege afstand. Qua hoogteverschil middelzwaar.
Zijn vanaf ‘onze’ parkeerplaats bij Redondo vertrokken. Bij de kerk is óók een vrij grote parkeerplaats. Het eerste gedeelte maakt deel uit van de bewegwijzerde wandeling PR TF-42 die niet meer bewegwijzerd is! De merktekens zijn vrijwel overal ‘overgeschilderd’. De 1e ruim vier kilometer is erg gevarieerd. Daarna komen we op de TF-342. Een heel rustige weg!In totaal hebben we niet meer dan 10 auto’s gezien over een afstand van ruim 7 km. Maar het was ook vroeg op de dag!

Het begin van de TF-342 is een pittige stijging (asfalt!) maar later wordt het vals plat. Niet overal is voldoende ruimte langs de weg te lopen. Maar omdat het een heel rustige weg is, is dit o.i. verantwoord.
Waar we de TF-344 verlaten begint een onverharde weg die – na regen – behoorlijk glad kan zijn. Gaan nu richting La Corona, het fraaie uitzichtpunt. Daar is ook gelegenheid tot paragliding maar de toegang is afgesloten. Dan gaan we een heel stijl pad (Camino Madre Juana) naar beneden. Met de nodige voorzichtigheid (met gebruik wandelstokken) is het goed te doen. Bij het laatste gedeelte zien we een bordje met als waarschuwing ‘niet uitglijden’. Het staat er niet voor niets.

Komen heel kort op de TF-342 (veel drukker) en snijden dan een aantal bochten af. Heel stijl naar beneden. Onze pelgrim is via een pad gegaan (waypoint 7.71.2 doodloper) wat er niet is. Dát is de reden dat wij het laatste stuk de ‘officiële’ gedeelte van de pelgrimsroute hebben gelopen. Een rondje bij de kerk gemaakt en naar de bushalte. De bus naar Icod staat aan het eind van de track.

Aanvullende informatie

Beginpunt:
TF-82, Santiago del Teide, waypoint SantDelTeide, bij Area Recreativa, kerk en bushalte
Lengte:
37.1 km
Tijdsduur:
11 uur
Hoogteverschil:
1000 meter stijgen en 1650 meter dalen (totaal)
Zwaarte:
Zeer zwaar
Extra tips/opmerkingen:

1e gedeelte Santiago del Teide – Redondo (Icod) 19.2 km; 600 meter stijgen en 750 meter dalen. Ca. 6 uur (5-1-2023).
2e gedeelte Redondo (Icod) – Los Realejos Alto: 17.9 km; 450 meter stijgen en 900 meter dalen. Ca. 5 uur (13-1-2023).
Als één route: 36.5 km. Twee gedeelten (zwaar) en totale route (zeer zwaar) op website geplaatst.
Wandelstokken bij sterke afdalingen en bij ‘glibber’ paden/wegen.

Gewandeld:
05/01/2023
Verbindingen:

Santiago del Teide
Bus: TF-82, haltes 4673/4692, lijnen 325, 355, 460 en 462 (Area Recreativa/kerk), waypoint SantdelTeide
Auto: TF-82, idem (Area Recreativa/kerk)
Redondo (Icod)
Bus: geen
Auto: Redondo, waypoint Redondo
Los Realejos Alto (TF-335)
Bus: Bij rotonde bij Correos TF-335, meerdere lijnen en haltes, waypoint BusRealAlto