5.08 Las Portelas RW1 (TF-436)

« Terug naar overzicht

Algemene informatie

Vertrekpunt is het bord waarop onder meer de bestemming Erjos staat (TF 52). Bij het bord is een speeltuintje waar banken staan. Wij gaan richting Erjos/Monte del Aqua. Dit is weer een 4×4 pad en draagt als naam Pista Monte del Aqua. Autoverkeer verboden tenzij je ‘aanwonende’ bent. Na ca. 1 km is er een pad linksaf richting Las Lagunetas (TF 52.2). Wij gaan rechtdoor tot het richtingbord El Palmar (TF 52.1). Na een paar honderd meter is er rechtsaf een pad ‘binnendoor’ naar de route TF 55 (niet aangeduid!; bij waypoint KP1 Los Silos).

Wanneer we de ‘gewone’ route TF 55 kruisen (rechts aanhouden) is er geen bord (waypoint KP2 Los Silos). Omdat we de kaart ter beschikking hebben kiezen we voor ‘links’ aan te houden. Bij het eerstvolgende bord ontbreekt de aanduiding El Palmar! We zijn dan het gehucht Las Palmas gepasseerd. Een toepasselijke naam! In Palmar (Las Canales) lopen we langs de kerk en maken dan een bocht naar links en lopen vervolgens de straat in aan de andere kant van de kerk. Aan de andere kant van de kerk zien we weer het bordje verschijnen van TF 52.2.

Als we de straat aflopen zien we, na korte tijd, aan de overkant van de weg een restaurant. We hebben dit ‘uitstapje’ in de route gelaten. Bij dit restaurant is ook een bushalte (waypoint BusElPalmarTF436). We houden nu Las Lagunetas aan. Net voor het dorp is een ‘kraan’ met een bak voor de dieren en met heerlijke ‘zitjes’. Las Lagunetas is een heel klein gehucht met een ‘Ermita’. Vanaf Las Lagunetas is het nog 500 meter naar Las Portelas. Zoals wij de route gelopen hebben, is de kwalificatie licht. Andersom is de klim naar de Pista Monte del Aqua behoorlijk pittig. Dan vervalt het woord ‘licht’. Langs de route kan het een bloemenweelde zijn. In januari zijn er ook bloemen maar de maand maart is de ‘echte’ bloeimaand. Bijna de gehele route kunnen we genieten van het fraaie dal met bergen op de achtergrond.

Aanvullende informatie

Zwaarte:
Licht
Extra tips/opmerkingen:

Bij/na regen zijn gedeelten van het pad glibberig; wandelstokken aanbevolen.

Gewandeld:
25/01/2010
Verbindingen:

Las Portelas
Bus: Halte aan TF-436 bij waypoint Las Portelas, lijnen 355 en 366,haltes 4562/4549