5.07 Erjos – Los Silos RW

« Terug naar overzicht

Algemene informatie

Een heel mooi gebied. Veel en mooi groen en daarom ook veel wolken en regen. Op deze wandeling hadden we schitterend weer. Toch glinsterden de druppels in het zonlicht op het voetpad om 13.00 uur! Daarom kan het pad – bij regenachtig weer – behoorlijk glibberig zijn. Goede wandelstokken zijn dan ook aan te bevelen. De bewegwijzering was uitstekend. Bij het bord bij de kerk in Erjos kunnen we kiezen voor twee routes naar Los Silos: Een korte weg van ca. 5.5 km of een langere weg van 11.7 km. We kiezen ervoor eerst de lange weg te nemen.

Als we Erjos uitgaan beginnen we op een goed te belopen pad en komen dan uit op een 4×4 weg die door het bos gaat. Dit is de Pista Monte del Aqua en is goed te belopen en heeft een heel langzame afdaling. Op het eerste kruispunt van wegen kiezen we naar Las Morades te gaan (PR TF-54). In het begin nog weinig afdaling maar later beginnen we meer te zakken. Als we uit het ‘bos’ komen hebben we weer de bekende mooie vergezichten. Rondom ons rijzen de rotsen omhoog. Heel even zijn we de ontvangst kwijt van onze GPS. Het pad is op meerdere plaatsen geplaveid met keien. Dit wijst op een ver verleden van deze paden. Wij lopen er zo maar overheen maar hoeveel zweet en tranen hebben deze paden gekost! We komen in Los Silos uit bij de Calle Susana en gaan daar linksaf naar het dorp. We lopen de straat in en aan de rechterkant staat de kerk, aan de linkerkant is een informatiecentrum van het Teno gebied. Tegenover het infocentrum is een plein met een café met heerlijke koffie.

Na een korte rustpauze nemen we de kortere terugweg naar Erjos. We lopen nu de Calle Susana helemaal af en steken de barranco over en dan begint de echte klim. Op ca. 2 km is er een afslag (PR TF-53.1) naar Tierra del Trigo. Na weer een kilometer passeren we de Cuevas Negras; een aantal verlaten ‘huizen’. We zijn dan op de helft van de route en van de beklimming. Bijna de hele route volgen we de Barranco Cuevas Negras met daarnaast een ‘oud’ waterkanaal met daarop een stalen pijp. Even voor Erjos zien we een huis met een bordje waarop staat dat er koffie is. Een aantal mensen is aan het werk op het land en geven aan dat we naar binnen kunnen gaan. Na een paar minuten treedt een vrouw binnen met ‘grond’ aan haar handen en zegt dat de koffie wordt gezet. Als we vertrekken werkt iedereen weer op het land en op onze vraag wat de kosten zijn roept zij: twee euro en leg het geld maar op de tafel. Zoiets is toch heerlijk om mee te maken! In 2017 gesloten!! We kunnen terugzien op een inspannende maar mooie tocht!

Aanvullende informatie

Zwaarte:
Zeer zwaar
Extra tips/opmerkingen:

Bij/na regen zijn gedeelten van het pad glibberig; wandelstokken aanbevolen

Gewandeld:
22/01/2010
Verbindingen:

Erjos
Bus: TF-82, waypoint BusErjos, lijnen 325, 392 en 460, haltes 4668 en 4697
Auto: TF-82, idem

Los Silos
Bus: Kruispunt TF-42 en Calle Susana, waypoint BusLosSilos, lijnen 107 en 363, haltes 4469/? Auto: TF-42, parkeren in directe omgeving.