4.22 Taucho – Tijoco Alto RW

« Terug naar overzicht

Algemene informatie

Zéér inspannende wandeling: hoogteverschil en lengte van bijna 20 km! Echter: mooie wandeling (als het weer helder is). Op de hoogte van ca. 1600 meter zijn wolken geen uitzondering! Vertrekpunt is waypoint TF583Taucho bij de (binnendoor) afslag naar Tijoco Alto. Bij de Barranco de la Quinta kunnen we kiezen voor het ‘asfalt’ of een pad door/langs de barranco. Wij kiezen voor de barranco. Geen gemakkelijk pad; wordt weinig belopen. Maar bij de Calle la Serrería komen we weer op de geasfalteerde weg. Even verder komen we op een ‘privé’ weg die (alleen) afgesloten is voor auto’s.

Fraaie uitzichten! Wij komen dan op de bewegwijzerde route Las Lajas – Adeje, de PR TF-71 (wandeling 6.15) en passeren de (vervallen) finca Casas de Teresmes (waypoint CasasTeresmes). We lopen dan al een poosje in de ‘wolken’. Bij het eerstvolgende bordje van de PR TF-71 gaan wij niet ‘rechtsaf’ (=richting Las Lajas) maar blijven de (onverharde) weg volgen en komen dan meer in ‘open’ gebied met fraai zicht rondom. Zijn dan feitelijk aan het einde van onze ‘klim’ van ruim 750 meter en bijna 8.5 km op pad.

Vrijwel de gehele route, uitgezonderd het asfalt, is een 4×4 route. Even vóór Tijoco Alto verlaten we de 4×4 weg en gaan een smal pad op. We komen uit bij een breder pad en hebben de neiging over de stenen rand te klimmen maar zien dan dat het pad ‘langs’ het bredere pad loopt en daar – als vanzelf – op uitkomt. Even later zien we een steile en ongemakkelijke daling maar óók daar gaat een pad, aan de rechterkant, over de barranco en komt dan weer uit op het pad. We zijn nu heel dicht bij Tijoco Alto. We lopen door het piepkleine dorp en passeren twee (dichte) cafés. Bij de TF-585 gaan we rechtsaf en volgen deze (rustige) weg ruim 1 km en gaan dan linksaf naar Tijoco Alto. Een heel fraai (laatste) gedeelte van de wandeling.