4.12 Los Cristianos – Las Galletas

« Terug naar overzicht

Algemene informatie

Mooie route langs de kust en met zicht op het bergmassief.  Ons vertrekpunt is de Avenida Juan Carlos I bij waypoint Los Cristianos. Voldoende parkeerruimte.. Eerst nog stukje langs de zee en dan gaan we linksaf en stijgen langzaam.

Bij waypoint KP 4.12-4.13 moeten we een scherpe bocht naar rechts maken. Bij dit waypoint staat een stapel wandelstenen. De eerste keer over het hoofd gezien maar de tweede keer heel duidelijk! Het pad is nauwelijks te onderscheiden maar als de tijd genomen wordt zie je het toch naar boven gaan. Eenmaal op het pad is het goed te volgen. Een korte klim en dan zijn we op de Ladera de Candelaria. We hebben nu een fraai uitzicht op de kust, de zee en Los Cristianos. Het grootste deel van de wandeling is ‘zeezicht’. Een aantal barranco’s moeten we nog nemen voordat we uitzicht krijgen op Palm-Mar. Halverwege de route verschijnen er plots ‘witte’ stippen en hoe meer we in de buurt van Palm-Mar komen des te meer stippen verschijnen. Niet alleen witte maar ook groene stippen. Dit is ook wel nodig omdat er meerdere paden zijn.

De laatste barranco vóór Palm-Mar is een inspannende en vervelende afdaling. Goed opletten want de weg is niet geplaveid! Het is (slechts) een daling van ca. 100 meter maar het lijkt veel meer. Een venijnig staartje! In Palm-Mar komen we dan op de boulevard. De eerste afgang van de boulevard is naar de Avenida de la Playa en bij de 1e rotonde (waypoint BusPalm-Mar) is een bushalte. Voor degenen die er genoeg van hebben kunnen hier de bus nemen. Wat de wandeling ook bijzonder maakte is dat de Teide een grote witte hoed had.

Er lopen in het gebied meerdere paden maar wij blijven zo dicht mogelijk bij de kust.  Zo nu en dan hebben vissers nog een extra pad naar de zee gemaakt maar als je dat volgt moet je altijd terug! Bij de vuurtoren (Faro de la Rasca) hebben we een rondje gelopen rondom het gebouw dat aan de zee ligt. Op de track is dit goed zichtbaar. Direct voorbij de vuurtoren begint het pad aan de rechterkant en is goed afgebakend. Maar omdat het pad druk belopen wordt zijn ook hier ‘uitstapjes’ gemaakt. Bij een grote bananenkwekerij lopen we ‘achter’ langs. Daar hebben we een waypoint Zuidpunt geplaatst omdat het daar het diepste zuiden is van Tenerife.

Voorbij de bananenfinca zien we El Fraille en Las Galletas liggen. Vlak voor Las Galletas zijn er zoveel paden dat we er ‘eentje’ gekozen hebben waarvan wij het idee hadden dat deze het dichtste bij de kust lag. In Las Galletas komen we uit bij Cruz de Rojo en wandelen dan op het trottoir langs het strand en komen dan op de boulevard van Las Galletas waar genoeg gelegenheden zijn de inwendige mens te versterken. We wandelen zoveel als mogelijk langs de boulevard en nemen dan de weg (Avenida Fernando Salazar González) om bij de toren van Ten Bel te komen; het eindpunt van onze wandeling.

Aanvullende informatie

Bus: geen halte
Auto: Avenida Juan Carlos I, waypoint LosCristianos
Palm-Mar
Bus: Avenida de la Playa bij rotonde bij zee, waypoint BusPalm-Mar, lijn 468 (halte 8100)
Auto: idem
Las Galletas
Bus: TF-652, Avenida Fernando Salazar González bij waypoint BusGalletas, lijnen 112, 115, 467, 470 en 473 (haltes 7327 en 7302)