3.54 El Portillo – El Filo RW

« Terug naar overzicht

Algemene informatie

Vertrekpunt is de bushalte bij het kruispunt TF-21 en TF-24. Heel kort langs de TF-21 en dan gaan we rechts een pad op. Even later komen we in het ‘parkje’ van het bezoekerscentrum van het Parque Nacional. Fraaie wandeling met mooie vergezichten. Nadat we het bezoekerscentrum (en de toiletten) gepasseerd zijn steken we de TF-21 over en komen dan op een 4×4 weg. Vrijwel de gehele route is het een goed en duidelijk pad. We gaan tegen de wijzers van de klok in. Op het punt dat we de 4×4 weg verlaten begint een redelijke klim over ‘losse’ stenen. Maar de uitzichten nemen bij elke meter toe! Na het hoogste punt zien we aan de linkerkant een diep ravijn verschijnen waar heel duidelijk de gevolgen van erosie te zien zijn.

Op het punt dat route 2 P.N. linksaf gaat, zou ons pad – volgens Rother – rechtdoor moeten gaan. Ook op de OSM-kaart is dit ‘pad’ ingetekend. Op de OSM kaart staan zelfs meerdere paden ingetekend. Omdat wij in 2010 ook op dit punt zijn geweest herinneren wij ons dat er destijds een duidelijk pad over de ‘vlakte’ ging. Maar nu loop je ‘vast’ op een omheining. Dit is een ‘proefgebied’ voor planten c.a. Volgens ons is het pad ‘vrijwel’ onzichtbaar (geworden). Daarom is de omheining nu een ‘oriëntatiepunt’ en passeren deze aan de rechterkant. Dit gedeelte tot aan route 8 van P.N. is een vlak stuk en het lopen op de GPS is o.i. geen probleem. Ook zien we dat er meer gelopen wordt en waar we uitkomen is er weer sprake van een ‘pad’ als we achterom kijken.

We zijn er niet zeker van of het oversteken van het ‘vlakke’ gedeelte toegestaan is. Maar het tracé staat wel vermeld in de bekende ‘Rother-wandelgids’. Wij komen uit op route 8 van het P.N. en volgen deze tot het punt waar ze de route 37 kruist. We gaan nu linksaf en lopen bijna 500 meter parallel met route 8 en buigen dan rechts af. Route is goed herkenbaar en vrij gemakkelijk te lopen. Daar waar 37 eindigt/begint komen we op no. 2 Parque Nacional. Dan volgt een langzame daling naar ons eindpunt. Opnieuw fraaie vergezichten op o.a. de kustlijn. Hebben wij nog niet veel meegemaakt. Ca 70 meter vóór de TF-21 gaat een pad (= GR-131) rechtsaf dat uitkomt bij de kruising TF-21 en TF-24. Bij de bushalte én een restaurant waar ook wat snuisterijen te koop zijn.

Aanvullende informatie

09/12/2015
Verbindingen:

El Portillo
Bus: TF-21, eenmaal per dag heen en terug vanaf Playa de las Americas en Puerto de la Cruz bij kruising TF-21 en TF-24, waypoint BusELPortillo
Auto: TF-21 bij bezoekerscentrum El Portillo, waypoint El Portillo OF waypoint BusElPortillo