2.12 Santiago del Teide – Los Gigantes

« Terug naar overzicht

Algemene informatie

Onze ‘vaste’ vertrekplaats in Santiago del Teide is het park Viciente, gelegen bij de kerk (waypoint SantDelTeide). Aan de TF-82 zijn bijna altijd voldoende parkeerplaatsen. Is ook in nabijheid van bushalte. Een zware maar zeer mooie route!
We gaan direct na het bord Masca (situatie vanaf de parkeerplaats) rechtsaf een pad op en daarna links de barranco in. Na ca. 150 meter steken we de weg naar Masca over en lopen verder door de barranco en komen dan uit op een breed pad, even voorbij het benzinestation. Hier begint óók de route aanduiding PR TF-65. Bij El Molledo is een ‘kruispunt’ en daar gaan we van de hoofdroute af. Daar waar zich het pad naar links afbuigt gaan wij omhoog! In het algemeen is het een duidelijk pad. Op sommige punten goed opletten. Hier en daar zijn witte stippen en/of pijlen geplaatst. In het Teno-gebied worden wij elke keer weer verrast: de uitzichten zijn werkelijk fantastisch. We kunnen er niet genoeg van krijgen!

Na een aantal uren komen we op een ‘vlakte’ en zijn de uitzichten verdwenen. Daar moeten we het uitsluitend doen met ‘wandelstenen’ en met een pad dat door het lopen zichtbaar is geworden. Op een bepaald moment gaan we scherp naar rechts en komen, na ca. 250 meter, uit bij waypoint Uitzicht Los Gigantes waar een prachtig uitzicht is op Los Gigantes, de zee en de rotsen. We kunnen daar ook viskwekerijen zien. In de buurt van de kwekerijen bevinden zich vaak dolfijnen (voedsel!). Ons voorgegane wandelaars hebben op dit uitzichtpunt een zeer grote hoop gemaakt van wandelstenen! (2010; in 2019 verdwenen).
In 2010 hebben wij geen aantekening gemaakt maar in 2019 hebben wij het waypoint LastigPunt 2.38 geplaatst. We hebben daar behoorlijk getobd (van boven naar beneden). Wel hebben we gezien dat richting omhoog (ca. 1.5 meter) blauwe stippen zijn geplaatst (wandeling 2.38 Puerto Santiago RW1)

Daar we weer op het pad komen zijn we tot het eindpunt een aantal keren ‘verkeerd’ gelopen. Weliswaar kleine stukjes maar we liepen op de bergkam terwijl we het pad gemist hadden dat ‘naast’ de bergkam lag. Of terugkeren of naar beneden klauteren! Naast het klauteren, als gevolg van verkeerd wandelen, moet daarnaast op meerdere punten behoorlijk ‘geklommen’ worden: zowel omhoog als omlaag. Aan het eind gaan we linksaf en komen dan bij een Tubería waar we langs gaan lopen. Aan het eind van het waterkanaal gaan we opnieuw linksaf en komen dan op de PR TF-65 (Santiago del Teide – Puerto Santiago).

Het laatste stuk is een geasfalteerde weg tot aan de TF-454 bij het kruispunt waar we naar Puerto Santiago, Santiago del Teide of Alcalá (TF-47) kunnen gaan. Daar is ook een bushalte.
Wij steken de TF-454 over (goed opletten waar het begin is) en gaan met een fraai pad richting Puerto Santiago. Op dit punt heb je mooi zicht op de rotsen van Los Gigantes. Na het passeren van de haven en het strand van Puerto Santiago komen we op een fraai wandelpad langs de kust rondom het complex Barceló Santiago met aan het eind een fraai uitzicht op de rotsen van Los Gigantes.  Bij de T-kruising van de Calle El Hibisco is rechtsaf op ca. 60 meter afstand de bushalte (waypoint BusLosGig) en linksaf kunnen we naar de haven van Los Gigantes. Zeker de moeite waard om daar een kijkje te nemen!

In plaats van de TF-454 over te steken is het ook mogelijk rechtsaf te gaan. (richting Puerto Santiago del Teide). Op de hoek van het prachtige uitzichtpunt ‘Acantilados Los Gigantes’ staat een bar waar ze heerlijke koffie schenken!  De kronkelweg volgende, bij 1e rotonde 1e afslag, komen we dan óók uit bij de Calle El Hibisco waar het busstation is. (waypoint BusLosGig). Is een paar kilometer minder.

Aanvullende informatie

Zwaarte:
Zwaar
Extra tips/opmerkingen:

Stapzekerheid, geen hoogtevrees en niet bij regen.
Wegens werkzaamheden aan de TF-1 kunnen paden afgesloten zijn (vanaf 2019).

Gewandeld:
26/11/2010
Verbindingen:

Santiago del Teide
Bus: TF-82 (barbecueplaats/kerk), lijnen 325, 355, 460 en 462, haltes 4692/4673
Auto: TF-82 (barbecueplaats/kerk)

Los Gigantes
Bus: Calle El Hibisco bij waypoint BusGigantes, lijnen 325, 461/62, 473/77 en 493/94, halte 7228
Auto: bij de haven (betaald parkeren).

Puerto de Santiago
Bus: In nabijheid haven van Puerto de Santiago, waypoint PuertoSant Auto: Parkeren in nabijheid Hotel Playa de la Arena, waypoint PuertoSant